Strefa newsów

. „Zimna wojna” w konkursie głównym festiwalu w Cannes.

„Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego, reżysera oscarowej „Idy”, powalczy o Złotą Palmę 71. festiwalu filmowego w Cannes. Akcja filmu toczy się na terenie Polski, Jugosławii, Berlina i Paryża w latach 50. i 60. XX wieku. Widzowie będą świadkami trudnej miłości dwójki głównych bohaterów: Zuli, młodej solistki aspirującej do tworzonego właśnie zespołu ludowego „Mazurek” i akompaniatora Wiktora – w tych rolach Joanna Kulig i Tomasz Kot. Jak podkreślają twórcy: „będzie to film o smutnej miłości w niemożliwych czasach”. „Zimna wojna” jest koprodukcją polsko-francusko-brytyjską. Polskim producentem, tak jak w przypadku filmu „Ida” jest studio Opus Film.

. Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 2017

28 lutego w warszawskim Empiku Junior odbyła się konferencja prasowa z udziałem aktorów nominowanych do tegorocznej edycji Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego.

W spotkaniu z dziennikarzami i publicznością prowadzonym przez Patrycję Wanat z Radia TOK FM wzięli udział:

Magdalena Berus nominowana za rolę w filmie „Szatan kazał tańczyć”,
Dawid Ogrodnik nominowany za rolę w filmie „Cicha noc”,
Julian Świeżewski nominowany za rolę w filmie „Zgoda”,
Justyna Wasilewska nominowana za rolę w filmie „Serce miłości”,
Zofia Wichłacz nominowana za rolę w filmie „Amok”.

Laureata Nagrody Jury wyłonią jurorzy powołani przez Fundację dla Kina i Fundację „KINO”, organizatorów wydarzenia. Ich nazwiska zostaną ogłoszone niebawem.

NAGRODA KAPITUŁY

Podczas konferencji Jacek Cegiełka, prezes Fundacji „KINO”, ogłosił laureata tegorocznej Nagrody Specjalnej, którą Kapituła Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego postanowiła przyznać bardzo szczególnej młodej aktorce za cały dotychczasowy dorobek artystyczny. Nagrodę im. Zbyszka Cybulskiego przyznaną przez Kapitułę otrzyma Julia Kijowska. Trzykrotnie nominowana do Nagrody Cybulskiego aktorka zdobyła szereg prestiżowych wyróżnień za swoje kreacje ekranowe i teatralne, każdą z nich udowadniając swój wszechstronny talent.

GALA

O tym, kto odbierze statuetkę projektu Pawła Althamera przekonamy się 14 marca br. podczas gali w kinie Elektronik w Warszawie. W czasie gali zostanie również wręczona Nagroda im. Bolesława Michałka dla najlepszej książki filmowej ubiegłego roku.

Nominacje do Nagrody Michałka 2017 otrzymali:

Barbara Hollender za książkę „Od Munka do Maślony” (Prószyński Media),
Tadeusz Lubelski za książkę „Nowa fala 60 lat później” (Universitas),
Paweł Mościcki za książkę „Chaplin. Przewidywanie teraźniejszości” (słowo/obraz terytoria).

Nagrody pieniężne dla laureatów wskazanych przez składy jurorskie ufundował Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 2017, materiał filmowy:
https://youtu.be/b6xint6Oqf4

Dodatkowe informacje:
http://www.NagrodaCybulskiego.pl/
http://www.facebook.com/nagrodacybulskiego

Organizatorzy: Fundacja dla Kina, Fundacja „KINO”, Warszawska Szkoła Filmowa
Partner: Kino Elektronik
Współpraca: EMPIK, DKF Overground, Legalna Kultura
Patronat medialny: Radio TOK FM, Filmweb.pl, Film&TV Kamera, Tele Pro, Perspektywy
Sponsorzy Gali: Jameson, Empresa Catering

Ekipa: Jacek Cegiełka, Krzysztof Rybarczyk, Iwona Cegiełkówna
PR: Danuta Twardoch, Strefa 101

Fot. Zoom/Fundacja dla Kina

. Licytuj kolację z Joanną Kulig!

Dziś, w serwisie charytatywni.allegro.pl, ruszyły licytacje IV edycji „Kolacji Marzeń”, organizowanej przez Fundacja Mam Marzenie. Akcja odbywa się będzie pod adresem www.kolacjamarzen.pl a dochód z niej zostanie przekazany na realizację marzeń podopiecznych Fundacji, dzieci cierpiących na choroby zagrażające ich życiu. Każde z dziecięcych marzeń jest wyjątkowe. Spełniając je staramy się, aby choć na kilka chwil zapomniały o swoim cierpieniu i uwierzyły, że ich los nie jest nam obojętny. Licytacja potrwa 7 dni. Zapraszamy do udziału 🙂

 

. „Baraż” Tomasza Gąssowskiego nagrodzony we Francji.

Debiutancki film Tomasza Gąssowskiego „Baraż” otrzymał jedną z czterech nagród przyznanych przez Jury konkursu głównego na 32. Europejskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Brest – jednym z dwóch najważniejszych festiwali krótkich metraży we Francji. W ciągu 7 dni festiwalowych pokazano 250 filmów wybranych z ponad 1800 zgłoszonych z 30 krajów. Do Konkursu Europejskiego, głównego konkursu festiwalu, wybrano 36 tytułów. „Baraż”, który otrzymał Prix Conseil Départemental du Finistère, jest jedynym polskim filmem, który został zakwalifikowany do konkursu tego prestiżowego i znanego na całym świecie festiwalu.

. Anna Cieślak na okładce najnowszego numeru Miasta Kobiet.

Pochodzi ze Szczecina. Aktorstwa uczyła się w Krakowie, ale mieszka w Warszawie i najczęściej występuje na deskach stołecznych teatrów. Całą ciekawość świata nosi w spojrzeniu, w ogromnych oczach, które mówią więcej niż słowa. Wie, jaką ścieżką chce iść. Trzyma się blisko teatru, który mówi o klasycznych prawdach, sięga po mistrzów i stawia odważne pytania, także dotyczące kobiet, ich niezależności w związkach i podążania śladami osobistej prawdy.

Cały wywiad i sesja zdjęciowa: http://www.miastokobiet.pl/anna-cieslak-wywiad/
Zdjęcia Weronika Kosińska.

. „Baraż” Tomasza Gąssowskiego z szansą na shortlistę oscarową.

„Baraż”, 30-minutowy film o złożonej i pełnej miłości relacji ojca i syna, podbija serca publiczności i jurorów na całym świecie. Rok temu, na 32. Warszawskim Festiwalu Filmowym, debiutancki film Tomasza Gąssowskiego zdobył nagrodę dla Najlepszego Aktorskiego Filmu Krótkometrażowego. Dzięki tej wygranej „Baraż” wszedł na drogę oscarową i po projekcjach dla członków Amerykańskiej Akademii Filmowej ma szansę znaleźć się na tzw. shortliście oscarowej w kategorii Najlepszy Film Krótkometrażowy. Oprócz wygranej na Warszawskim Festiwalu Filmowym „Baraż” otrzymał wiele innych nagród m.in. na festiwalach: Transatlantyk, Dwa Brzegi czy Lubuskie Lato Filmowe, a Tomasz Gąssowski jest nominowany do Nagrody im. Jana Machulskiego w kategorii Najlepszy Scenariusz i Najlepsza Reżyseria. W listopadzie „Baraż” ma szansę zdobyć kolejną nagrodę w konkursie głównym na jednym z dwóch najważniejszych festiwali krótkich metraży we Francji – prestiżowego Festival Européen du Film Court de Brest (7-12 listopada). Będzie też prezentowany w Chicago na 29. Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce – największym na świecie przeglądzie polskiego kina (4- 19 listopada). Tomasz Gąssowski, scenarzysta i reżyser „Barażu” jest znany szerszej publiczności jako kompozytor wielokrotnie nagradzanej muzyki do filmów Andrzeja Jakimowskiego: „Zmruż oczy”, „Sztuczki” i „Imagine” oraz najnowszego „Pewnego razu w listopadzie”, który od 3 listopada można oglądać w kinach w całej Polsce. W 2014 roku Tomasz Gąssowski ukończył Studio Prób, kurs reżyserii filmowej w Szkole Wajdy, a swój debiutancki „Baraż” nakręcił w 2016 roku w Studio Munka w ramach programu „30 minut”.Bohater „Barażu”, bezrobotny ojciec, była gwiazda okręgowego klubu piłkarskiego, próbuje uczyć dorastającego synka jak żyć, choć sam nie zawsze zdaje sobie sprawę, że czasem role się odwracają, co rodzi serię zabawnych zdarzeń. Odtwórca głównej roli Jacek Borusiński i młodziutki Oliwier Kozłowski stworzyli znakomity duet aktorski. Otrzymali za te role kilka nagród i wyróżnień, m.in. na International Short Film Festival „Open Place 2017” na Łotwie. Shortlista filmów krótkometrażowych z szansami na nominacje do Oscara 2018 zostanie ogłoszona w listopadzie.

Zwiastun filmu „Baraż”: https://www.youtube.com/watch?v=rMcNWcMuGbU

. Maciej Obara nagrał płytę w legendarnej wytwórni ECM

Dziś premiera „Unloved”, jednego z najważniejszych albumów jazzowych roku, którym Maciej Obara, polski saksofonista altowy, debiutuje w prestiżowej, monachijskiej wytwórni ECM. Maciej Obara to trzeci polski artysta po Tomaszu Stańce oraz Marcinie Wasilewskim, który nagrał płytę dla tej najważniejszej w jazzowym świecie wytwórni. Przez wiele lat katalog polskich artystów w ECM pozostawał niezmienny i dopiero dzięki Obarze możemy pochwalić się obecnością kolejnego przedstawiciela naszej rodzimej sceny wśród najważniejszych międzynarodowych gwiazd muzyki jazzowej, takich jak Jan Garbarek, Keith Jarrett, Avishai Cohen, Charles Lloyd, Pat Metheny, John Abercrombie, czy Jack DeJohnette. Maciej Obara od początku kariery konsekwentnie rozwija swój własny język muzyczny. Choć współpracował z wieloma artystami z Japonii, USA i Europy, to od lat jego priorytetowym projektem jest autorski kwartet, w skład którego wchodzą: pianista Dominik Wania, kontrabasista Ole Morten Vagan oraz perkusista Gard Nilssen. Formacja reprezentuje wąską grupę europejskich muzyków, którzy świadomie i bezkompromisowo omijają muzyczne dosłowności, kreując swój własny styl. Najnowsza płyta zespołu „Unloved” jest dziewiątym autorskim albumem w dyskografii Macieja Obary. Opublikowane nagrania jak i koncerty grane na scenach najważniejszych światowych festiwali jazzowych zbudowały zasłużoną i niepodrabialną markę Macieja Obary. Album „Unloved” został nagrany w Rainbow Studio w Oslo w styczniu 2017 roku, a wyprodukował go legendarny producent muzyczny Manfred Eicher. Jest to pierwszy międzynarodowy krążek, a zarazem pierwszy studyjny album kwartetu. Album „Unloved” zostanie oficjalnie zaprezentowany 17 listopada podczas wrocławskiego Jazztopad Festival. Następnie, Maciej Obara Quartet wyruszą w trasę po Niemczech, Hiszpanii, Norwegii i Polsce.

Link do filmu promocyjnego:
https://www.youtube.com/watch?v=Egr_B-ilpyQ

. Premiera książki Łukasza Maciejewskiego „Aktorki. Odkrycia”.

9 października w kinie Atlantic w Warszawie odbyła się promocja książki „Aktorki. Odkrycia”. To trzecia (po„Spotkaniach” i „Portretach”) część bestsellerowego cyklu Łukasza Maciejewskiego – dziennikarza, wykładowcy, krytyka filmowego i teatralnego. Książka jest nie tylko zapisem osiemnastu rozmów, jakie autor przeprowadził z aktorkami, ale także próbą zdefiniowania osobowościowych i artystycznych profili bohaterek. Jedną z nich jest Joanna Kulig. Spotkanie z udziałem autora książki i jego aktorskich „odkryć” poprowadził Remigiusz Grzela.

Moim absolutnym priorytetem jest szczerość. Mam przekonanie, że właśnie ta szczerość jest i zawsze była moim atutem. To styl, który można kupić lub odrzucić. Przemawia za mną fakt, że to już mój trzeci tom, i że wszystkie obecne tu panie zaufały mi, zdecydowały się wyruszyć ze mną w tę podróż i były tak konsekwentnie życzliwe temu pomysłowi. „Odkrycia”, o których mowa w tytule, mają szerokie znaczenie. Po pierwsze, są to odkrycia w sensie pokolenia, które w poprzednich tomach – Spotkania i Portrety – nie było reprezentowane przez najmłodsze pokolenie aktorek. Ale też chodzi o odkrycia czegoś ciekawego w biografiach pozornie znanych, opisanych i interpretowanych, zwłaszcza przez pryzmat dokonań, ale z innego, bo osobistego, punktu widzenia – Łukasz Maciejewski

Fot. arch. Kino Atlantic / Patryk Sokołowski

. Anna Cieślak w spektaklu „Dom lalki” Ibsena w Teatrze Polskim od 6 października.

Inspiracją do napisania sztuki było publiczne wystąpienie Ibsena w Towarzystwie Skandynawskim w Rzymie wiosną 1879 roku. Postulował on, by na stanowiska sekretarza i bibliotekarza Towarzystwa mogły kandydować kobiety. Jego apel wyśmiano, więc Ibsen postanowił zawalczyć o prawa kobiet piórem. Na tematykę Domu lalki wpłynęła też sprawa Laury Kieler, dobrej znajomej Ibsena, która będąc w poważnych kłopotach finansowych, sfałszowała podpis na wekslu narażając się na gniew męża. Mąż zażądał rozwodu, zabrano jej dzieci, a ją zamknięto w szpitalu psychiatrycznym. A zatem historia jakich wiele: w imię miłości, zaślepieni chęcią ratowania ukochanych, bywa, że łamiemy prawo, normy, zasady i konwencje… reżyseria: Agnieszka Lipiec-Wróblewska, obsada: Eliza Borowska, Anna Cieślak, Krystian Modzelewski, Piotr Bajtlik, Andrzej Mastelarz i Yo Sakai. Henrik Ibsen (1828-1906) to skandynawski dramatopisarz; do jego najsłynniejszych dzieł należą m.in. „Dzika kaczka”, „Podpory społeczeństwa” oraz „Dom lalki” (inaczej „Nora”)). Spektakl będzie można oglądać na Scenie Kameralnej im. Sławomira Mrożka.

Fot. Marta Ankiersztejn